wie wint de Kunstschouw Award 2018

JURYRAPPORT
Nominatie en toekenning van de Kunstschouw Award 2018
De Kunstschouw Award is een aanmoedigingsprijs en wordt ieder jaar toegekend aan een jonge kunstenaar. De prijs bestaat uit een bronzen beeld Op naar de top van Marian van Puyvelde en een geldbedrag, ter beschikking gesteld door de Stichting Renesse.  
De jury voor de toekenning van de Kunstschouw Award 2018: Els Gideonse, voorzitter Danzee Carolien Fokke, conservator Stadhuismuseum Zierikzee Lolke van der Bij, beeldend kunstenaar
De jury ging afgelopen donderdag langs alle jonge kunstenaar/exposanten bij de Kunstschouw onder de 40 jaar.
De jury heeft besloten om allereerst een eervolle vermelding toe te kennen aan Dirk Verberne. Verberne heeft al veel laten zien van zijn kunst, op diverse vlakken. Hij heeft laten zien dat hij zijn kunstenaarschap op een hoog plan plaatst, zowel in zijn werk als autonoom kunstenaar als in zijn werk in opdracht. Zijn kunstwerken weerspiegelen zijn belangstelling voor omgeving en landschap, vangen de natuur in organische vormen, in een verstilling zowel als in een dynamische spanning. Zijn filosofie en inzicht in geschiedenis en literatuur spelen een belangrijke rol en doen zijn werk ver boven een gemiddeld niveau uitstijgen. Een mooi voorbeeld waarnaar een kunstenaar kan opklimmen.
De jury heeft uiteindelijk besloten om de prijzen uit te reiken voor nog niet zover doorwrochte ontwikkelingen, puur als aanmoediging voor een potentie tot verdere groei.

De drie genomineerden zijn:
Anne Nobels, (locatie Landgoedhotel Slot Moermond, Stoofwekken 5, Renesse)
Sjors Driessen, (locatie Landgoedhotel Slot Moermond, Stoofwekken 5, Renesse)
Koen Fraijman, (locatie Hoeve Ruimzicht, Lagezoom 27, Renesse)

Anne Nobels toont zich kwetsbaar in haar werk, maakt zichzelf tot onderwerp van haar kunst, en verbeeldt zowel in kleurgebruik als enscenering in een specifieke setting verschillende thema’s, waaronder ‘angst’ en ‘vergankelijkheid’. Haar weergave weerspiegelt een jeugdige maatschappelijke problematiek van haar tijd, een zichzelf willen laten zien, zich bloot geven zoals in de social media van de jongere generatie. Maar tegelijk een zich willen verstoppen en verborgen houden. In de serie die zij bij de Kunstschouw toont, koppelt zij per werk haar persoonlijke gemoedstoestanden aan kleuren, in de foto’s die zijn ingekleurd naar de emotie die zij bij de totstandkoming voelde.
Behalve het inkleuren, zijn het verder technisch pure foto’s, zonder bewerkingen. Foto’s die dat precieze licht vangen dat op het lijf moet schijnen. Zoals die straal zonlicht die door de wolken piept, en schijnbaar simpel in haar creaties verschijnt. Schijnbaar, want haar werkproces vormt een extra dimensie in het uiteindelijke resultaat. De enscenering vindt plaats na zorgvuldig zoeken van de juiste plek, die zeldzame belichting, de precieze plaatsing van de apparatuur maar bovenal het bepalen van het juiste moment. In dat ultieme moment, dat gegrepen moet worden maar dat evenzeer zomaar voorbij zou kunnen gaan, ziet zij kans om zichzelf in de foto te plaatsen, in een vluchtig maar oh zo intiem zelfportret.
Koen Fraijman zet zich af tegen massaproductie en vindt een eigenheid en oorspronkelijkheid, vertaald in ouderwetse ambachtelijkheid. Prachtig werk, betitelt de jury. Fraijmans werk is klein van formaat maar groots in ruimtelijkheid. Hij toont een eigenheid in een ambachtelijkheid, bewust en zeldzaam tegen de hedendaagse stromingen in. Fraijmans studeerde techniek en industriële vormgeving maar verkoos geen massaproductie in groot formaat. De kennis die hij opdeed, zet hij anders in, zoekend naar oude technieken in een nieuw jasje. Onderwerpen vormen oude industriële foto’s die hij verwerkt. Authentieke beelden staan op zichzelf maar worden mooier en sterker met een nieuwe laag er overheen, in prachtige kleurstellingen die glans geven aan een oude vergankelijke architectuur.
Sjors Driessen giet zijn maatschappijkritische verhaal in prachtige vormen, Of laat ze gieten, zoals alleen de glasblazende mannen op Murano dat kunnen, op het eiland waar Driessen zag hoe dit blazen tot in perfectie lazen beheerst werd in een oppermachtige techniek. Het creatieve idee levert hij in tekeningen maar brengt eigenhandig in het gloeiende vloeibare glas het beslissende rafelige detail aan, het verdraaide gewelddadige gat dat ook ontstaat wanneer een kogel in een lichaam dringt. Letterlijk een verhaal in vorm gegoten. Zo creëert hij zijn cadeautjes voor wereldleiders in de vorm van geweren, een roze voor Poetin en een blauwe voor Trump, in kleuren symbolisch voor de boodschappen die hij wil overbrengen. Conceptueel werk, de gedachte is leidend.
De werken van alle drie de genomineerden houden de belofte van de jeugd in, van verdere ontwikkeling, van wellicht nog andere formaten, meer technieken of verdere verfijning. De jury moedigt ze graag aan.
De uiteindelijke winnaar wordt zaterdagavond bekend gemaakt tijdens het feestelijke Kunstmaal voor kunstenaars en organisatoren.

De werken van de genomineerden zijn nog tot en met zondag 24 juni te zien op bovengenoemde locaties.
Verzonken, Anne Nobels, http://www.annenobels.nl
Overstag, Koen Fraijman, http://www.fraijman.nl
Kim Jong Un, Sjors Driessen, http://www.sjorsdriessen.com